Mališević: Mnoge firme razmatraju prelazak na efikasnije tehnologije i smanjenje karbonskog otiska

5 Min Read

Slabljenje njemačke ekonomije, ali i ekonomija zemalja značajnih bh. vanjskotrovinskih partnera, uticalo je na bh. industriju, proizvođače automobilskih dijelova u metalskoj, te na tekstilnu i industriju plastike, izjavio je Feni direktor Sektora za industriju i usluge Privredne komore Federacije BiH Almin Mališević.

Jedan od najupečatljivijih primjera slabljenja ekonomije je kriza u Volkswagenu, kompaniji koja je nekada bila sinonim za njemački prosperitet. Volkswagen je, podsjetio je Mališević,  još 2023. godine počeo pokazivati znakove slabljenja i krize koja je kulminirala 2024. do te mjere da su se u rješavanje problema uključili sindikati i država.

Kriza u Njemačkoj, dodao je Mališević, vidljiva je i izvan automobilske industrije, odnosno cijela ekonomija je u fazi stagnacije. Stopa rasta zemalja EU je niska, a poznato je da se većina roba iz BiH izvozi na tržište EU.

– Proizvođači automobilskih dijelova u BiH rade za mnoge dobavljače i brendove u EU, ali i šire i time su smanjili rizike koje donosi vezanje za jednog kupca. Pojedine kompanije su ostvarile i rekordne rezultate, a ima i nekih koji su imali smanjen obim narudžbi i izvoza – naveo je Mališević.

Prema informacijama kojima raspolaže Privredna komora Federacije BiH, zonu EU u 2025. godini očekuje skroman  rast, a i ekonomija BiH će imati slične trendove kao i 2024. godine. Mališević je dodao da se nadaju smirivanje geopolitičkih kriza u toku 2025. godine, te da će druga polovina godine ipak donijeti  djelimičnu stabilizaciju.

- OGLAS -

Velika promjena koncepta automobilske industrije odnosno prelazak sa motora na unutrašnje sagorijevanje (SUS) na električne automobile ima globalni uticaj, pa tako i na bh. proizvođače automobilskih dijelova.

– Priča o postepenom ukidanju vozila sa SUS motorima je stara više godina i bh. kompanije su prilično spremne dočekale te promjene. To je još jedan izazov koji je stavljen pred kompanije, ali sa druge strane predstavlja priliku za modernizaciju i diverzifikaciju proizvodnje, ulaganje u nove tehnologije i prilagođavanje globalnim ekološkim zahtjevima. Firme koje uspiju brzo da se adaptiraju mogu iskoristiti prednosti ovog globalnog trenda – dodao je Mališević.

U BiH, kako je kazao, postoji nekoliko primjera kompanija koji su se prilagodili i počeli sa proizvodnjom dijelova za električna vozila.

Poznato je da je kompanija iz Travnika razvila i proizvela dostavno električno vozilo, kompanije iz Sarajeva električni skuter, punjač za električne automobile.

– Mnoštvo je pozitivnih primjera koji govore da bh. kompanije imaju veliki potencijal za inovacije i za proizvodnju u skladu sa trendovima na tržištu. Kompanije su to brzo prepoznale i krenule odavno u sferu proizvodnje komponenti,  ali i cjelovitih rješenja u automobilskoj industriji – dodao je Mališević.

Mnoge firme, posebno iz sektora energetske industrije, proizvodnje čelika i cementa, prema njegovim riječima, razmatraju prelazak na efikasnije tehnologije i smanjenje karbonskog otiska kako bi izbjegle potencijalne takse na emisije ugljen-dioksida. Uvođenjem ekološki prihvatljivih praksi kao što je upotreba obnovljivih izvora energije i optimizacija procesa proizvodnje u cilju smanjenja emisija su samo neki od načina za smanjenje troškova takse.

– Kompanije su počele ulagati u sisteme za praćenje i upravljanje emisijama CO2 kako bi ispunili neophodne zahtjeve. Važno je napomenuti da je prije godinu dana počeo proces izrade izvještaja o emisijama CO2. Neophodno je da svi koji će imati obavezu od 1. januara 2026. godine plaćanja CBAM takse da planiraju svoje poslovne strategije u pravcu smanjenja ekološkog uticaja i povećanja energijske efikasnosti. Plaćanje takse će smanjiti konkurentnost bh. proizvoda na tržištu EU – rekao je Mališević.

Prema CBAM izvještavanju obavezni su industrijski sektori koji imaju visoke emisije ugljen-dioksida gdje dijelom spadaju i proizvođači automobilskih dijelova.

– Još ima nepoznanica u vezi takse, kao i procedura koje će biti neophodno proći kako bi se ispunile obaveze za oslobađanje od plaćanja takse. Vjerujemo da će nadležni organi u BiH na vrijeme poduzeti sve potrebne radnje kako bi se privrednicima olakšala tranzicija ka smanjenju karbonskog otiska – rekao je Mališević Feni.

(Vijesti.ba / FENA)

Share This Article