U Federaciji BiH još uvijek važeće je Provizija o ograničenim maržama za naftne derivate donesena još u aprilu 2021. godine. Prema toj Proviziji, maksimalan iznos margine u veleprodaji iznosi 6 feninga, dok u maloprodaji margina može iznositi najviše 25 feninga po litri. Broj prijestupa je značajno smanjen, iako je isprva postojao mnogo izbjegavanja tog ograničenja, objašnjava u razgovoru za Fenu pomoćnica federalnog ministra trgovine Merima Maslo.
U prvoj godini od donošenja provizije izdano je oko 500.000 KM prijestupnih naloga. Međutim, u posljednje vrijeme tih naloga ima sve manje, što naznačuje da je postignuta zadovoljavajuća disciplina i usklađenost sa provizijom koja je na snazi, ističe Maslo. Istakla je kako su cijene u Federaciji BiH uvijek najniže ili među najnižima. Primjerice, u julu ove godine, što se tiče BMB-95, Federacija BiH je imala najniže cijene.
Međutim, činjenica je da cijene rastu, pa je prosječna maloprodajna cijena litre BMB 95 krajem augusta iznosila 2,77 KM, što je više za 7,36% u usporedbi s prethodnim mjesecom. Ipak, 31. augusta cijena navedenog derivata je niža za 7,05% u usporedbi s prosječnom cijenom iz augusta 2022. godine. Što se tiče dizela, prosječna cijena iznosi 2,80 KM po litri, što je povećanje za 12% u usporedbi s prethodnim mjesecom. Međutim, 31. augusta cijena dizela je niža za 13,04% u usporedbi s prosječnom cijenom iz augusta 2022. godine.
Način formiranja cijena nafte je složen proces. Cijene sirove nafte padaju ili rastu na burzama, gdje na cijenu utječu ponuda, potražnja, tečaj dolara i geopolitička situacija. Nakon toga, zemlje OPEC-a smanjuju ili povećavaju proizvodnju i izvoz sirove nafte na svojim sastancima. Rafinerijska cijena se formira na temelju odgovarajuće kotacije, na koju se dodaje rafinerijska marža. Na formiranje cijena utječu i domaći propisi, uključujući indirektne poreze kao što su akcize i cestarina.
- Oglas -
Cijene goriva mogu varirati među benzinskim postajama, a kupci mogu koristiti aplikaciju Federalnog ministarstva trgovine koja im pruža informacije o cijenama i marginama svih benzinskih postaja. Maslo ističe da potražnja i konkurencija igraju važnu ulogu u formiranju cijena, te da će samo konkurencija natjerati trgovce na snižavanje cijena.
U planu je izrada Preliminarnog Nacrta novog Zakona o kontroli cijena, s jasnijim odredbama i kaznenim sankcijama koje bi bile učinkovitije. Postojeći Zakon o kontroli cijena datira iz 1995. godine s određenim izmjenama 2008. godine. Ministarstvo trgovine želi unaprijediti kontrolu cijena i osigurati da kazne budu veće kako bi se spriječila ponovna kršenja zakona.
Uz sve navedene činjenice, važno je da potrošači budu svjesni svojih prava i iskorištavaju dostupne informacije kako bi pronašli najpovoljnije cijene goriva u svojoj regiji.