Indija blizu narudžbe 114 višenamjenskih borbenih aviona

6 minuta čitanja

To znači da bi se budući avioni koje bi Indijske zračne snage mogle naručiti od Francuske, a o čemu se već dugo nagađa, mogli proizvesti lokalno, piše The Economic Times.

Naime, vlada Emmanuela Macrona i Dassault Aviation obvezali su se na proizvodnju lovaca Rafale u Indiji u okviru inicijative ‘Make in India‘. Osim toga, proizvođač motora Safran SA planira otvoriti pogon za Rafale motore u Hyderabadu koji bi trebao početi s radom 2025.

Indija, koja je već nabavila 36 Rafalea C i B po cijeni od 7,87 milijardi eura, namjerava nabaviti još 114 višenamjenskih borbenih aviona, no uslov je da su dobavljači spremni otvoriti proizvodne pogone u Indiji. To se radi u cilju jačanja indijskih odbrambenih proizvodnih kapaciteta i veće nezavisnosti u pogledu nabave novih dijelova i održavanja aviona.

Pretpostavlja se da će novi posao oko nabavke višenamjenskih borbenih aviona vrijediti oko 20 milijardi dolara, što ga svrstava u red najvećih vojnih ugovora na svijet. Među avionima koji su se dosad spominjali kao potencijali odabir su Dassaultov Rafale, Boeingov Super Hornet F/A-18, SAAB-ov JAS 39 Gripen E/F, Lockheed Martinov F-21 (zapravo F-16 prilagođen za Indiju) te Eurofighter Typhoon.

Ranije se spominjao i MiG-35, ali s obzirom na iznimno mali broj proizvedenih aviona i trenutne globalne okolnosti u kojima Moskva prvo mora brinuti za vlastite zračne snage, to se čini malo vjerojatno.

I Indijska mornarica pregovara o cijeni za 26 Rafale M aviona kojima bi “opremili” svoj nosač aviona INS Vikrant. Indija već ima skladišta za održavanje, popravke i simulatore za obuku za Rafale na aeodromu Ambala.

U svakom slučaju, ovo bi bila nova u nizu velikih narudžbi za Dassault, ali i ostale povezane firme koje rade na proizvodnji Rafalea. Podsjetimo, prva inozemna narudžba došla je iz Egipta, za 24 primjerka, a krajem prošlog desetljeća i početkom 2020-ih Francuzima se tržište do kraja otvorilo.

Dassault Rafale naručili su Katar (36 aviona), Indija (gore spomenutih 36 aviona), Grčka (12 rabljenih iz “kataloga” Zračnih snaga Francuske i 12 novih), Hrvatska (12 rabljenih), Ujedinjeni Arapski Emirati (80 novih na F4 standardu), Indonezija (42 nova), a Egipat je dao i drugu narudžbu za još 30 aviona, što su im Francuzi drage volje ponudili uz kredit.

Prije nekoliko mjeseci pojavili su se natpisi u medijima da Grčka želi naručiti još barem 10 modela, kao potencijalan kupac zadnjih godina spominje se i Irak (14 primjeraka), a zakotrljala se i priča da da bi Saudijska Arabija mogla naručiti barem 54 modela, iako se čini da je promjenom njemačke politike oko uvjeta izvoza Eurofightera (inicijalno nisu bili skloni prodati nove modele Rijadu) taj posao na dugom štapu. Ne treba zaboraviti i da Katar ima opciju da naruči još 36 Rafalea, a vrijedi napomenuti i da Srbija razmišlja o kupnji 12 novih aviona na F4 standardu (iako je premijer Miloš Vučević poručio da će to ovisiti o financijskim mogućnostima).

Ukratko, Francuzi su proteklih napunili knjigu narudžbi do razina kojima se vjerojatno ni sami nisu nadali – pritom valja naglasiti da je riječ o poslovima čija se ukupna vrijednost mjeri u desecima milijardi eura, od najmanjeg ugovora od 999 miliona eura za 12 polovnih “Cro Rafalea” do više od 17,5 milijardi eura za 80 novih modela koje kupuju UAE.

Uz sve ovo treba dodati i novu narudžbu za 42 Rafalea koju su dali sami Francuzi, a čijim Zračnim snagama navodno i dalje nisu isporučeni ni svi ranije naručeni modeli, a kojih prema Međunarodnom institutu za strateške studije (IISS) ima nekoliko desetaka.

Iako je dio gore spomenutih narudžbi Dassault već do kraja ispunio (Indija, Katar, inicijalna narudžba Egipta), veliki broj aviona tek treba dostaviti. Kako je u izvještaju za prošlu godinu naveo sam Dassault, 31. 12. 2023. njihova knjiga narudžbi iznosila je 211 Rafalea koje tek treba dostaviti – 141 se odnose na inozemne kupce, a 70 otpada na Francusku. Još veći broj nekoliko sedmica kasnije naveo je IISS koji tvrdi da je knjiga narudžbi narasla na čak 228 neisporučenih borbenih aviona.

Kada bi se ostvarile želje Dassaulta koji smatra da do kraja godine proizvodnju Rafalea može podići na 36 modela godišnje, sve trenutno naručene Rafale u idealnim uvjetima mogli bi isporučiti do kraja desetljeća. No, mnogi analitičari smatraju da je realnije da se isporuke nastave debelo u 2030-e godine, možda čak i do 2033. Što također objašnjava zašto bi Indiji za meganardužbu od 114 aviona puno više odgovaralo da ih uglavnom proizvode u svojoj zemlji.

(Vijesti.ba)

Podijeli ovaj članak